ICT ـ مخابرات

فناوری اطلاعات و ارتباطات ـ مخابرات

ICT ـ مخابرات

فناوری اطلاعات و ارتباطات ـ مخابرات

مروری بر فناوری DSL

مروری بر فناوری DSL 

امروزه، اینترنت در جوامع اطلاعاتی به صورت جزء لاینفک زندگی بشر درآمده است بدون شک حتی اگر یکبار هم شده با این تکنولوژی روز دنیا برخورد کرده باشید به نقش وسیع و اهمیت و لازمه حضور آن پی خواهید برد. همان اندازه که روز به روز به اهمیت وجودی اینترنت افزوده می شود به موازات آن سرعت دستیابی به اطلاعات از طریق این تکنولوژی نیز اهمیت فراوانی پیدا می کند.
در این بین تکنولوژی DSL گوی سبقت را از مابقی راه حلها ربوده به نحوی که روزانه حداقل ۲۰۰۰۰ نفر در سطح جهان به علاقه مندان این تکنولوژی افزوده می شود. اما براستی چرا؟ چرا تکنولوژیDSL به محبوبیتی این چنینی دست یافته است؟ شاید دلایلی که در ذیل می آید به اندازه کافی سخنگوی این سوال باشد. شما میتوانید ضمن ارتباط با اینترنت از خط تلفن خود برای مکالمات صوتی استفاده کنید. سرعت این ارتباط خیلی بالاتر از یک مودم معمولی است (mbps۵/۱در مقایسه باkbps۵۶ مودمهای کنونی). در این شیوه لزوما نیازی به کابل کشی جدید ندارید بلکه می توانید از خط تلفن معمولی خود برای ارتباط استفاده کنید. ارتباط دائمی با شبکه اینترنت و عدم قطعی هزینه شارژ ماهیانه پایین تر.
● تجزیه سیگنال
اغلب منازل و کاربران تجاری کوچک به یک خط DSL نامتقارن (ADSL) متصل می شوند. ADSL فرکانسهای موجود در یک خط را براساس این فرض که اغلب کاربران اینترنت اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به آنچه که ارسال می کنند از اینترنت دریافت می نمایند، تقسیم می کند. دو استاندارد تقریبا» ناسازگار در مورد تکنولوژی ADSL وجود دارد.
در سیستم ADSL به منظور استفاده بهینه از پهنای باند ۱‎/۱ مگا هرتزی خطوط مسی، آن را به ۲۵۷ کانال ۴ کیلوهرتزی تقسیم می نمایند. از آنجا که برای انتقال صوت (تلفن) تنها ۴ کیلو هرتز پهنای باند کافی است لذا کانال آخر را برای انتقال فاکس و تلفن (صوت) استفاده می نمایند و ۲۵۶ کانال دیگر را به صورت ۶۴ کانال برای ارسال اطلاعات و ۱۲۸ کانال برای دریافت اطلاعات ( و مابقی ۶۴ کانال برای اطلاعات کنترلی) تقسیم بندی می نمایند، بطوری که در بهترین وضعیت ( با در نظر گرفتن ۱۹۲ کانال khz۴) به سرعتی معادل mbps۹ (مگابیت بر ثانیه) می رسیم که البته حداکثر سرعت مورد استفاده در ADSLها معادل mbps۳/۲ می باشد.
● تجهیزات:
۱) DSL. مودم DSL یا TU-RA اغلب مشترکین خانگی به منظور دریافت اطلاعات از اینترنت از این مودم بهره میگیرند. شرکتی که سرویسDSL را ارائه می دهد معمولا» مودم را به عنوان بخشی از نیازهای نصب سیستم عرضه می نماید.
۲) Splitter همانطوریکه ذکر شد صوت و data به طور همزمان روی خطوط مسی در تکنولوژی DSLX فرستاده می شود. به منظور جدا کردن صوت و data در طرف مشترک از Splitter بهره می گیرند تا data را به سمت کامپیوتر و صوت (تلفن و فاکس) را به سمت تجهیزات مربوطه هدایت کند.
۳) DSLAM DSLAM خطوط ارتباطی جهت یافته از سوی تعداد زیادی از مشترکین را دریافت نموده و آنها را روی یک خط ارتباطی واحد با ظرفیت بالا به اینترنت منتقل می کند. DSLAM قادر به پشتیبانی چندین نوع DSL در یک مرکز تلفن واحد و تعداد گوناگونی از پروتکلها و روشهای مدولاسیون می باشد به علاوه DSLAM می تواند امکاناتی همچون مسیریابی یا تخصیص آدرس دینامیکیIP نیز برای مشرکین فراهم کند.
● معایت DSLA :
DSLA یک سرویس حساس به فاصله می باشد همچنانکه طول ارتباط افزایش می یابد کیفیت سیگنال کاهش یافته وسرعت ارتباط کم می شود. حداکثر فاصله جهت سرویس دهی توسط سیستم DSLA می تواند به ۵۴۶۰ متر برسد. تکنولوژی DSLA می تواند حداکثر سرعت Mbps downstream۸ در فاصله حدود ۱۸۲۰ متر و سرعت upstream تا kbps۶۴۰ را در اختیار کاربران قراردهد. اما چرا فاصله یک محدودیت برای سیستم DSL به شمار می رود در حالیکه این محدودیت برای مکالمات تلفنی وجود ندارد جواب این سوال در تقویت کننده های کوچکی به نام Loading colis می باشد که شرکت تلفن برای تقویت سیگنالهای صوتی استفاده می کند که این تقویت کننده ها با سیگنالهای DSLA سازگاری ندارند. البته پارامترهای دیگری همچون Bridge Taps و کابلهای فیبرنوری نیز می توانند تاثیر منفی روی تکنولوژی DSLA بگذارند.
● آینده DSL
همانطوری که در مقدمه ذکر شد روزانه ۲۰۰۰۰ نفر به علاقه مندان ارتباط از طریق DSL در سطح جهان افزوده می شود و این به نوبه خود رقابت این تکنولوژی را با تکنولوژی هایی همچون مودم های کابلی و اینترنت ماهواره ای به خوبی نشان می دهد. برطبق تحقیقات انجام گرفته از طرف شرکت IDC تا سال ۲۰۰۳ تعداد مشترکین خانگی استفاده کننده از مودم کابلی فراتر از ۸۹۸۰۰۰۰ خواهد بود درحالیکه DSL در سال ۲۰۰۳ بیش از ۹۳۰۰۰۰۰ مشترک خانگی دارد. درسالهای اخیر کشور کره تنها با داشتن ۵۵ میلیون جمعیت بشترین مصرف کننده DSL در جهان می باشد به نحوی که سئول به بهشت DSL مبدل شده است و شرکت های فعال در زمینه شبکه در کره پیشرو این تکنولوژی در جهان می باشند.

روزنامه جوان

منبع : vista.ir

نظرات 1 + ارسال نظر
کاظمی سه‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 10:17 ب.ظ

با آرزوی موفقیت برای شما و با تشکر
کاظمی

با سلام خدمت شما استاد کاظمی ؛
متشکرم از بازدید و نظرتان.
پاینده باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد