ICT ـ مخابرات

فناوری اطلاعات و ارتباطات ـ مخابرات

ICT ـ مخابرات

فناوری اطلاعات و ارتباطات ـ مخابرات

توان عملیاتی میزان(نرخ) گذردهی THROUGHPUT


این مقاله در مورد استفاده از توان عملیاتی در شبکه های ارتباطی است.

در شبکه های ارتباطی ماننداترنتیا بسته های رادیویی خروجی یا توان شبکه متوسط نرخ تحویل موفق پیام در یک کانال ارتباطی است.

این داده ها ممکن است از یک پیوند فیزیکی یا منطقی و یا عبور از طریق گره شبکه خاص تحویل داده شوند.توان عملیاتی معمولاً" بوسیله بیت بر ثانیه وگاهی اوقات بسته های داده برثانیه یا بسته های داده، دربازه های زمانی اندازه گیری می شود.

توان سیستم یا توان کل عبارتست از مجموع نرخ داده هایی که به همه پایانه ها که در یک شبکه تحویل داده شده است. توان را می توان به صورت ریاضی با استفاده ازتئوری صف، که درآن بار در بسته در واحد زمان با نرخ ورود λ،وتوان در بسته در هر واحد زمان با نرخ خروج μ مشخص می شود، تجزیه وتحلیل شده است.

توان اساساً مترادف با مصرف پهنای باند دیجیتال است.

کاربران دستگاههای مخابراتی وطراحان سیستم ها ومحققان نظریه ارتباطات اغلب به شناخت عملکرد مورد انتظار از یک سیستم علاقه‌مند شده‌اند.از دید یک کاربر اغلب به صورت" دستگاه ا طلاعات من وجود دارد به طور موثر برای نیازهای من؟"یا"کدام وسیله داده های بیشتری در واحد هزینه ارائه خواهد داد؟" طراحان اغلب علاقه‌مند به انتخاب موثرترین معماری یا طراحی محدودیتها برای سیستم که عملکرد نهایی ان است.در اغلب موارد معیار آنچه سیستم قادر به انجام آن است یا حداکثر کارایی سیستم آن چیزی است که طراح ویا کاربر بدان علاقه‌مند است.هنگام بررسی توان اغلب اصطلاح" حداکثر توان "آنجایی بکار گرفته میشود که آزمون حداکثر توان کاربر نهایی بطور مفصل ،مورد بحث قرار می گیرد.

توان ماکزیمم اساساً مترادف باپهنای باند دیجیتال است.

چهار مقدار مختلف به این معنی در زمینه"حداکثر"در مقایسه عملکرد مفهومی" حد بالایی" از سیستم های مختلف استفاده میشود.که عبارتند از”حداکثر توان نظری" "حداکثر توان دست یافتنی" "اوج توان اندازه گیری" " حداکثر توان پایدار".اینها نشان دهنده مقادیر مختلف هستند وباید دقت شود که در مقایسه با مقادیر مختلف"حداکثر"تعاریف مشابه استفاده می شود. مقایسه مقادیر توان وابسته است به هر بیتی که مقادیر یکسانی از اطلاعات را حمل می کند.فشرده سازی داده ها می تواند به میزان قابل توجهی انحراف محاسبات توان را از جمله ایجاد ارزش بیشتر از 100% سبب شود.اگر ارتباط با لینکهای مختلف در مجموعه ای با نرخ بیتهای متفاوت برقرار شود حداکثر توان لینک کلی کمتر یا مساوی کمترین نرخ بیت خواهد بود.لینک با کمترین ارزش در مجموعه با عنوان تنگنا شناخته می شود.


مقاله اصلی :

حداکثر توان اغلب یک اندازه گیری غیر قابل اعتماد از پهنای باند درک شده است. برای مثال نرخ داده انتقال فایل در بیت در هر ثانیه است.همانطور که در بالا اشاره شد توان قابل دسترسی اغلب کمتر از حداکثر توان است.همچنین،سربار پروتکل برپهنای باند درک شده موثر است. توان یک متریک خوب تعریف شده،برای نشان دادن نحوه برخورد با سربار پروتکل نیست.آن به طور معمول در یک نقطه مرجع زیر لایه شبکه وبالاتر از لایه ی فیزیکی اندازه گیری شده است. ساده ترین تعریف، تعداد بیتهایی در ثانیه است که بطور فیزیکی تحویل داده شده است.نمونه ای که در آن این تعریف تمرین یک شبکه ی اترنت است.در این مورد حداکثر توان ،حداکثر میزان بیت ناخالص یا میزان ارسال بیت خام است.

با این حال،در طرحی که شامل ارسال کدهای تصحیح خطا(برنامه نویسی کانال)،کد خطا کار بر کنار شده به طور معمول از مطالعه توان خارج شدند.به عنوان مثال در ارتباطات مودم،که در آن به طور معمول، توان در رابط بین پروتکل نقطه به نقطه(PPP)و مدار سوییچ اتصال مودم اندازه گیری می شود.در این مورد حداکثر توان اغلب با نام میزان ارسال بیت خالص یا میزان ارسال بیت مفید شناخته می شود. برای تعیین میزان اطلاعات واقعی یک شبکه یا ارتباط،ممکن است تعریف اندازه گیری "goodput"مورد استفاده قرار گیرد.برای مثال در انتقال فایل goodputمربوط به اندازه فایل(در بیت)تقسیم بر زمان انتقال فایل است. "goodput"میزان اطلاعات مفیدی است که در هر ثانیه به پروتکل لایه کاربرد تحویل داده شده است.بسته های حذف شده یا بسته های مجدد ارسال شده نیز به عنوان سربار پروتکل از مطالعه حذف شدند.به همان دلیل "goodput"پایینتر از توان است.عوامل فنی موثر برتفاوت در مقاله "goodput"ارائه شده است.

http://fa.wikipedia.org/wiki/
نظرات 2 + ارسال نظر
کاظمی سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:48 ب.ظ

با تشکر فراوان از شما
موفق باشید

کاظمی سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:49 ب.ظ

بسیار عالی بود
با تشکر فراوان از شما
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد