ICT ـ مخابرات

فناوری اطلاعات و ارتباطات ـ مخابرات

ICT ـ مخابرات

فناوری اطلاعات و ارتباطات ـ مخابرات

روش خارق العاده برای نجات گوشی های خیس شده !






تصور کنید با ذوق و شوق فراوان و البته هزینه ای فراوان تر ، گوشی موبایل خود را خریداری کرده اید! اما یک غفلت کوچک کافی است تا با افتادن گوشی در داخل جوی آب و یا حتی سرویس بهداشتی تمامی امید و آرزوهای شما نابود شود!

تصور به این موضوع نیز بسیار دردناک است! اما نه! اندکی صبر کنید! هنوز تا نابود شدن کامل گوشی زمان زیادی مانده! در این ترفند قصد داریم تا با معرفی یک ترفند خارق العاده روشی را معرفی کنیم که گوشی شما اگر یک دوش حسابی هم گرفته باشد نجات پیدا کند! ترفندی که در عین حال عجیب اما کاربردی است!

ابتدا به این داستان واقعی توجه کنید! :

Ernesto Londoño ، خبرنگار واشنگتن پست ، پس از یک دوچرخه سواری طولانی به خانه برمیگردد و شروع میکند به شستن دست و رویش ، اما از آنجایی که کیف وسایل همراهش را بدجایی قرار بود ، ناگهان در چند لحظه کیف میگردد و گوشی BlackBerry نازنین 450 دلاریش در درون توالت می افتد!

پس از اینکه از شوک حادثه خارج میشود ، سریع گوشی را از آب خارج میکند ، باتری گوشی را در می آورد و شروع به خشک کردن گوشی با سشوار میکند! اما پس از اندکی هنگامی که میبینید این روش موثر نیست و گوشی نیز وارد حالت کما شده است ، به یکی از دوستانش که در این زمینه تخصص داشته تماس میگیرد و از او کمک میخواهد.

دوست عزیز هم در پاسخ او میگوید که گوشی را در یک ظرف پر از برنج نپخته بگذارد! بله! برنج نپخته! همگی ما دیده ایم که برنج خاصیت جذب رطوبت دارد و با اصول خیس کردن برنج هم آشنا هستیم ولی این نکته دیگر واقعأ ظریف است!

سر انجام پس از اینکه گوشی یک روز در داخل ظرف برنج می ماند ، کاملأ سالم و مانند روز اولش میشود و بدون هیچ مشکلی قابل استفاده میگردد.

این جناب خبرنگار هم تجربه گرانقیمتش را در واشنگتن پست برای عموم نوشته است ، البته آن دوستی که این روش را برای او توضیح داده است نامش فاش نشده چرا که ظاهرأ وی برای یکی از شرکتهای گارانتی یا مشابه آن کار میکند و فاش شدن نامش برای او دردسر ساز خواهد بود.

اما در این زمینه میتوان عمل دیگری را نیز صورت داد:

گوشی که یک حمام اجباری کرده است را بهتر است اول خاموش کرده سپس باطری آن را خارج نموده تا جایی که امکانش هست گوشی را با کاغذها و دستمالهایی که آب جمع می کنند خشک کرده و بعد در الکل برای مدت کوتاهی بخیسانیدش و بعد هم بگذارید خشک شود. الکل برای خشک کردن قطعات داخلی گوشی بسیار موثر خواهد بود.

این روش شاید بیشتر قابل ادراک تر باشد! اما کارایی روش اول بیشتر است.

همچنین از این روش برای خشک سازی iPod ، دوربین فیلمبرداری و امثال این دستگاه ها نیز میتوان استفاده کرد.

مدولاسیون PCM و خطوط E1 و T1

 

PCM مدولاسیون کد پالس

 یک شیوه کدگذاری رقمی سیگنال‌ آنالوگ در مخابرات است. در این مدولاسیون بزرگی سیگنال در فواصل زمانی ثابت و مساوی اندازه‌گیری شده و سپس کوانتیزه می‌شود. نتیجهٔ کوانتیزه‌کردن سیگنال آنالوگ به صورت عضوی از مجموعه‌ای محدود قابل نمایش است (به عنوان نمونه عددی بین ۰ تا ۲۵۵). از آن‌جا که اعضای این مجموعه با عددی صحیح قابل بیان‌اند می‌توان از روش‌های متداول مخابرات دیجیتال برای ذخیره‌سازی، مقاوم‌سازی نسبت به خطا و ارسال سیگنال بر کانال مخابراتی استفاده کرد. از کدینگ پی‌سی‌ام در تلفن‌های دیجیتال، سیستمهای صوتی دیجیتال، صدای کامپیوتر و برخی پخش‌کننده‌های صوت دیجیتال استفاده می‌شود.

 

 

کیفیت نتیجهٔ این مدولاسیون به دو عامل بستگی دارد: سرعت نمونه‌برداری و تعداد سطوح کوانتیزه‌کردن. شرط لازم برای سرعت‌نمونه‌برداری این است که فرکانس نمونه‌برداری بیش‌تر از فرکانس نایکوئیست سیگنال آنالوگ باشد. هم‌چنین با افزایش تعداد سطوح کوانتیزه‌کردن سیگنال دیجیتالِ معادل تقریب به‌تری از سیگنال آنالوگ اولیه خواهد بود. در مدولاسیون کد پالس استفاده‌شده در ‌سی‌دی‌های صوتی فرکانس نمونه‌برداری ۴۴٫۱کیلوهرتز و تعداد سطوح کوانتیزه‌کردن ۶۵۵۳۶ (معادل ۱۶ بیت) است.   

آشنایی با انواع خطوط اتصال به اینترنت: 

 

 CRY ( خط آنالوگ معمولی) : همان خطوط تلفن معمولی می باشند. نرخ انتقال دیتا توسط این خطوط حداکثر 33.6KB/Sمی باشد.

  

E1 نام خطوط مخابراتی مخصوصی است که در اروپا و هم چنین ایران ارائه میشود بر روی هر خط E1 تعداد 32 خط تلفن معمولی شبیه سازی میشود که ۲ عدد از آن  برای سیگنالیگ و همزمان سازی بکار می‌رود و مابقی یعنی ۳۰ عدد از کانال ها قابل بهره برداری می‌باشد. 
کانال‌های این خطوط می‌توانند حداکثر تا ۶۴kb/s  دیتا انتقال دهند. به این مفهوم که اگر تلفن شما دیجیتال باشد شما می‌توانید سرعت ارتباط خود را با یک خط E1 به ۶۴kb/s  برسانید. اما چون مودم‌های ارائه شده در ایران حداکثر تا ۵۶kb/s  می‌توانند ارتباط برقرار کنند سرعت ارتباط به حداکثر ۵۶kb/s  محدود می‌شود.   

خطوط T1 :  نام خطوط مخابراتی است که در آمریکا و کانادا ارایه می شود. بر روی هر خط T1 تعداد 24 خط تلفن معمولی شبیه سازی می شود. هر خط T1 می تواند حامل MB/S 1.5 پهنای باند باشد.
 

منبع:  
ادامه مطلب ...

پهنای باند فرکانسی در شبکه ( محدوده فرکانسی uplink و downlink)

به طور کلی در استاندارد GSM نسل دوم دوسری ساختار فرکانسی تعریف شده دارد

  1. -GSM-۹۰۰
  2. -GSM-۱۸۰۰

در مورد GSM-۹۰۰ پهنای باند در دریافت (UPLINK) از ۸۹۰MHz تا ۹۱۵MHZ پهنای باند در ارسال(DOWNLINK) از ۹۳۵MHz تا ۹۶۰MHz می‌باشد در مورد GSM-۱۸۰۰ پهنای باند در دریافت (UPLINK) از ۱۷۱۰MHz تا ۱۷۸۵MHz پهنای باند در ارسال(DOWNLINK) از ۱۸۰۵MHz تا ۱۸۸۰MHz می‌باشد در GSM-۹۰۰ کل پهنای باند چه در ارسال و چه در دریافت به ۱۲۴ کانال تقسیم می‌شود ودر GSM-۱۸۰۰ کل پهنای باند به ۳۷۴کانال تقسیم می‌شود. در کشور ایران از GSM-۹۰۰ و GSM_۱۸۰۰ استفاده می‌شود البته الان وقتی به ریویوهای انواع گوشی‌های جدید مراجعه کنید می‌بینید حداقل ۳ باند و حتی ۴ باند را پوشش می‌دهند تا بدین صورت در هر جایی از کرهٔ خاکی بتونید از گوشی استفاده کنید. پهنای باند مرسوم دیگر که در ریویوها زیاد دیده می‌شود gsm-۱۹۰۰ است. 

پشتیبانی ۳ باندی و پشتیبانی هر ۴ باند فرکانسی جی اس ام   

سه بانده Tri-Band: 

 تلفن همراهی که قابلیت کار با سه باند فرکانسی مختلف را دارد که شامل GSM۹۰۰,GSM۱۸۰۰,GSM۱۹۰۰ می‌باشند. تلفن‌های سه بانده دارای پشتیبانی کامل فرکانسی در اروپا و آمریکا و آسیا می‌باشند

  • چهار بانده Quad Band

تلفن همراهی که قابلیت کارکردن با هر ۴ باند فرکانسی GSM را دارد که در مقایسه با تلفن‌های همراه ۳ بانده که فرکانسهای ۱۹۰۰ و ۱۸۰۰ و ۹۰۰ مگاهرتز را پشتیبانی می‌کنند تلفن‌های ۴ باند فرکانسی ۸۵۰ مگاهرتز را نیز برای پوشش کامل در قاره آمریکا اضافه دارند.

و همپنین در مقایسه با تلفن‌های همراه ۳ باندی که فرکانس‌های ۱۹۰۰و۱۸۰۰و۸۵۰ مگاهرتز را پشتیبانی می‌کنند، تلفن‌های ۴ بانده، باند فرکانسی ۹۰۰ مگاهرتز را برای پوشش کامل تر در اروپا و در آسیا دارا می‌باشند، و در کل می‌توان گفت که تلفن‌های همراه ۴ بانده، فرکانسهای ۱۹۰۰ و ۸۵۰ مگاهرتز که مخصوص قاره آمریکا می‌باشد و فرکانسهای ۱۸۰۰و۹۰۰ مگاهرتز که در اکثر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد را پشتیبانی می‌کنند

بوی سفید (نور یا نویز سفید)، کامل‌ترین عطر جهان!

دانشمندان موفق به کشف نوعی بوی جدید شده‌اند که آن را به صدای سفید یا نویز سفید تشبیه کرده که البته تنها می‌توانید آن را در آزمایشگاه ببویید. 
 
  

این بوی جدید رایحه سفید نامیده شده است، زیرا به گفته دانشمندان نسخه بویایی صدای سفید است. همانگونه که صدای سفید ترکیبی از فرکانس‌های مختلف صوتی و نور سفید ترکیبی از نورهای مختلف با طول موج‌های مختلف است، بوی سفید نیز ترکیبی از بوهای متعدد است.

درواقع نکته کلیدی درباره بوی رایحه سفید متعدد بودن مواد ایجاد کننده رایحه نیست،‌بلکه متعدد بودن تعداد رایحه‌ها است. در گزارش محققان آمده است هرچه مواد بیشتری با یکدیگر ترکیب می‌شوند رایحه این مواد شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا می‌کنند، حتی اگر موادی که با یکدیگر ترکیب می‌شوند هیچ شباهتی به هم نداشته‌باشند.

تقریبا تمامی رایحه‌هایی که در جهان احساس می‌کنیم از ترکیبی از مواد ایجاد شده‌اند و انسان‌ها در تفکیک رایحه‌ها از هم توانایی خاصی دارند اما تفکیک کردن بوهایی که در کنار هم یک رایحه را به وجود آورده‌اند کار دشواری است.


ادامه مطلب ...

استتار جالب آنتن‌های مخابراتی

آنتن‌های مخابراتی نماهای آشنا در شهر های امروزی هستند که اگر خلاقیت نباشد باید بین نداشتن ارتباطات نوین و نمای زشت آنها یکی را انتخاب کرد.

تقریبا هر کدام از ما یک تلفن همراه برای خود داریم که شاید مهم‌ترین وسیله ارتباطی محسوب می‌شود، اما به ازای تلفن‌های همراهی که در شهر در حال گشت زنی هستند! آنتن‌هایی در گوشه و کنار نصب شده که زیبایی شهر را به هم می‌ریزد و نمایی زشت از یک درخت فلزی در افق دید ما قرار می‌دهد.

اما از آنجایی که خلاقیت بال دیگر تکنولوژی است، یک عده انسان خوش‌ذوق برای خلاصی از تصویر این قول‌های آهنی دست به ابتکار جالبی زده‌اند و هر کدام از این آنتن‌ها را به شکل درخت‌هایی در آورده‌اند که طبیعت را با تکنولوژی پیوند بزند و نمای محیط زندگی ما را بهتر کند.
 


 

 

 

 

 

منبع : http://www.asriran.com